Wikia

Wszystko o kibicach... Wiki

Derby di Sicilia

Dyskusja0
161stron na
tej wiki
Derby di Sicilia

Palermo.pngCatania.png

Region Sycylia
Miasta Palermo
Katania
Odległość między miastami ok. 200 km
Pierwsze Derby 1 listopada 1936
Rekord frekwencji ok. 35 000 kibiców

Derby di Sicilia to włoskie derby piłkarskie rozgrywane między dwoma sycylijskimi klubami grającymi w Serie A: US Città di Palermo i Catanią Calcio. Mecze między tymi drużynami przystwarzają wiele emocji zarówno kibicom z Palermo, jak i z Katanii - dwóm największym miejscowościom na Sycylii.

HistoriaEdytuj

Pierwsze Derby Sycylii zostały rozegrane 1 listopada 1936 roku w Palermo. Obydwie drużyny grały wówczas w Serie B, a mecz zakończył się remisem 1-1. Sycylijskie derby rozgrywane były 76 razy. 23 razy zwyciężało Palermo, 16 Catania, a 37 razy żaden klub nie zadowolił się trzema punktami. W całej historii obydwie sycylijskie drużyny rozegrały tylko 10 meczów między sobą w najwyższej klasie rozgrywkowej. 3 razy górą było Palermo, także 3 razy górą była Catania, a czterokrotnie drużyny dzieliły się punktami.

2 lutego 2007Edytuj

Na piątek 2 lutego 2007 roku czekały całe Włochy, a zwłaszcza Sycylia. W tym dniu miały się odbyć 72. Derby di Sicilia. Zapowiadały się one jak zwykle ciekawie - nie tylko sportowo, ale także kibicowsko. Na Stadio Angelo Massimino w Katanii na mecz zjawia się ponad 15 000 kibiców, w tym kibice z Palermo. Przed meczem nie dochodzi do żadnych starć. O godzinie 18:00 sędzia rozpoczyna mecz, na którym wszystko przebiega sprawnie, lecz niestety tylko przez pierwszą połowę. Około 55. minuty spotkania dochodzi do starcia między fanatykami Palermo i Catanii. Policja i służby porządkowe w celu rozdzielenia kibiców obydwu drużyn rozpylają gaz łzawiący na trybunach. Mnóstwo rozpylonego gazu roznosi się także wokół płyty boiska, przez co sędzia zmuszony jest na kilkanaście minut przerwać mecz.
Cataniapalermo.jpg

Zamieszki po 72. derbach Sycylii w Katanii

Po opadnięciu gazu i uspokojeniu kibiców, sędzia wznawia mecz, który kończy się wynikiem 1-2 dla Palermo, po kontrowersyjnej bramce Davida di Michele w 83. minucie. Ostatni gwizdek sędziego w tym meczu to dla większości kibiców zakończenie 72. derbów Sycylii - lecz nie dla kibiców Catanii, którzy walkę z policją przenoszą do centrum miasta, które zamienia się w pole bitwy. Kilkugodzinna walka kończy się tragicznie zarówno dla policjantów, jak i dla kibiców Catanii. Około 200 osób zostało rannych, w tym 26 policjantów. Jedna osoba umiera - policjant Filippo Raciti. Śmiertelnie ranił go wybuch petardy.
Po tych dramatycznych zajściach Włoska Federacja Piłkarska zawiesiła mecze wszystkich lig włoskich oraz włoskiej drużyny narodowej na kilka dni, a Catania Calcio przez około 4 miesiące zmuszona była grać przy pustych trybunach. Znacznie poprawiono także bezpieczeństwo na stadionach poprzez wprowadzenie identyfikacji komputerowej. Ponadto Włoska Federacja zakazała klubom finansowanie Klubów Kibica, co bardzo uderzyło finansowo fanatyków włoskich zespołów.

WynikiEdytuj

Poniżej zamieszczona jest tabela z wynikami derbów Sycylii z ostatnich 10 lat:

Data Gospodarz Wynik Liga/Puchar
13 października 1999 Palermo 2-2 Coppa Italia di C
27 października 1999 Catania 0-0 Coppa Italia di C
5 grudnia 1999 Palermo 1-1 Serie C1/B
16 kwietnia 2000 Catania 0-0 Serie C1/B
23 października 2000 Palermo 5-1 Serie C1/B
29 listopada 2000 Palermo 1-1 Coppa Italia di C
10 stycznia 2001 Catania 2-1 Coppa Italia di C
4 marca 2001 Catania 1-1 Serie C1/B
18 listopada 2002 Catania 2-0 Serie B
19 kwietnia 2003 Palermo 3-3 Serie B
9 listopada 2003 Catania 0-2 Serie B
4 kwietnia 2004 Palermo 5-0 Serie B
20 września 2006 Palermo 5-3 Serie A
2 lutego 2007 Catania 1-2 Serie A
2 grudnia 2007 Catania 3-1 Serie A
12 kwietnia 2008 Palermo 1-0 Serie A
19 października 2008 Catania 2-0 Serie A
1 marca 2009 Palermo 0-4 Serie A
22 listopada 2009 Palermo :-: Serie A
3 kwietnia 2010 Catania :-: Serie A

Więcej od Wikii

Losowa wiki